The role of the
media during
the conflict
and in the
construction
of democracy

Ismael Mateus

Ismael Mateus is Secretary General of
the Union of Angolan Journalists (SJA).
He has worked as editor in chief for
media outletsin Angola and and writes

regularly in the independent press.

62 | Accord 15

A newsreader during a live Rddio Ecclésia news bulletin

Source: Chris Armstrong/NiZA

enormous challenge of transforming itself into

a force for democratic change and national
reconciliation after decades as a weapon in the
country’s ideological and military conflicts. The
importance of the media to political struggle and
control can be traced to the colonial period, when the
Portuguese authorities and the anti-colonialists of the
Popular Movement for the Liberation of Angola (MPLA)
transferred their differences to the airwaves. At the
time, the programme Angola Combatente, for instance,
was broadcast from Congo Brazzaville and secretly
listened to in various parts of the country.

T he Angolan media is currently facing the

1975-1991: controlling the media

After independence, the warring parties used different
media strategies to further their cause. The government
developed a rationale of ‘state journalism’ stemming
from Marxist-Leninist ideology. With the exception

of the first years of revolutionary zeal, pressure and
censorship were not applied through the prior
authorization of articles. The archaic ‘red pen” method
of censorship was seldom used, but instead officials
interfered directly with the decisions of editors and
heads of news programmes.

In the name of war, media organizations were filled
with people without the minimum technical or ethical
qualifications to practice the profession. All that
mattered was the political criterion; as long as political
directives were adhered to, any worker, member of the
military or political commissar could be a ‘good
journalist. Conversely, no journalist would be considered
adequate unless guided by the government'’s socialist
ideology or conveying the political directives of the
regime. The news agency (Angop), the state newspaper
(O Jornal de Angola), the national radio (Rddio Nacional
de Angola) and the pubilic television station (Televisdo
Publica de Angola) all became vehicles for political
rhetoric and attacks on the enemy.



The political and military instrumentalization of the
media was a dominant feature of the first 16 years of
independence. Its use for public mobilization was
apparent at the first national information conference in
1982, which was responsible for defining the strategies
to be followed by the media and which concluded that
“the media must endeavour that the South African
aggression is felt, in its real proportions, to be a
problem for all Angolans.” The media was full of
propagandistic interviews about military events,
denunciations of opposition attacks and excited
appeals for the defence of the nation against ‘the
enemy’ — meaning Angolans belonging to the
opposing side. Press reports reflected the government’s
presentation of the state of the war, whether for
purposes of improving troops’ morale, celebrating an
important victory, or covering up a serious defeat. In
times of more intense fighting, articles were more
inflammatory, with long and aggressive editorials. At
other times, there could be military battles or attacks
known to the whole population, with hospitals full of
wounded people, whilst the media calmly continued
reporting trivial events or sporting victories.

1991-2002: liberalization and
continuing war

This picture was slightly modified in 1991 with the
regime’s switch to a multiparty political system. Soon
the private media appeared: first the weekly Correio da
Semana and then the radio station Luanda Antena
Comercial-LAC. Unfortunately, this period lasted less
than a year due to the general climate of the electoral
campaign. Once again, the conflict dynamics
determined journalistic practice. The state media (the
newspaper Jornal de Angola, the radio programme
Angola Combatente and state television) adopted a
partisan discourse, as did UNITA's media outlets, Rddio
Vorgan (the Voice of the Black Cockerel), broadcast
from Jamba, and the paper Terra Angolana.

If the campaign saw a return to partisan discourse in
the press, the resumption of the war after the 1992
election triggered a resurgence of even more
aggressive language. Viewing the media as an
ideological party tool, government and UNITA-
controlled institutions used the airwaves and public

The role of the media | 63



space to exchange insults. Both parties reverted to
inflammatory language, editorials, accusatory
statements and intolerance.

As the war intensified, the press became more
aggressive, not only towards the belligerents, but
also towards the mediators and the international
community. Margaret Anstee, then the UN Secretary-
General's Special Representative to Angola, describes
several instances of often personal hostility by outlets
such as Rddio Vorgan: “Among the carefully selected
remarks were accusations that | was corrupt, in the
pay of the ‘Futungistas’ (that is, the presidential
entourage) and had betrayed my own country,
Angola, and the trust of the United Nations.”

The military regularly used the state media to
broadcast communiqués and programmes directed at
the army. The battle for Huambo (UNITA's headquarters)
in 1993 provided television with horrific moments,
dreadful images and descriptions of bombardments,
shocking killings, and inhumane treatment of people.
Rddio Nacional journalists, reporting from the main
cities affected by the war, followed suit with similar
stories. The only deviation from this general picture
came from the independent press, to begin with the
bi-weekly magazine Folha 8, which reported on
attacks and military plans neglected by the official
press. Other weekly papers followed, mainly Agora
and Angolense, gradually providing a voice for those
segments of civil society, including clergymen and
politicians, who opposed the war. Along with the
churches, the independent press helped create a
critical consciousness regarding the war within
Angolan society. The re-inauguration of Rddio Ecclésia
in 1997 by the Catholic Church encouraged this
critical mass by opening its microphones to the
public. While the end of the war cannot be attributed
to mounting critical public opinion, society at least
manifested a greater diversity of views in the late
1990s, challenging the myth of so-called ‘popular
unanimity’ behind the war effort that the official
media ceaselessly reiterated.

International media organizations also played a
growing role. To monitor the Angolan situation in more
detail, Voice of America set up a special office in Luanda
and created a programme, named Open Line (Linha
Aberta), specifically directed at Angolans. Many other
foreign news agencies, radio stations and newspapers
placed special correspondents in Luanda. Angolan
matters merited the most headlines and reporting
space in Portugal; in some instances the interviews,
articles and commentary in the Portuguese press had
great repercussions in Luandan political circles, as

well as in the independent press, which sometimes

64| Accord 15

used articles and quotes published in the Portuguese
papers as a means to bypass the pressure against
reporting war news.

The Angolan media today and the
construction of democracy

Paradoxically, the war helped to accelerate the
crystallization of more critical and communicative
journalism. In the final years of the conflict, the MPLA
government itself signalled that it wanted to leave
behind the militaristic slogans that dominated the
period following the 1992 post-electoral crisis. In the
aftermath of this long and ambiguous period there is
mounting social pressure for a more critical media.

The journalism practised by the state media has visibly
improved, but not yet enough to drive away a sense
of political bias or the old practice of government
manipulation. The situation for radio stations has

not changed much, but the introduction of new
independent stations may be expected. New press
legislation drafted in 2000 is still under review, but
there is a consensus that the new law will allow for
independent television. However, there is a lack of
clarity on the concept of public broadcasting, poor
understanding of the definitions of ‘private’ and
‘community’ broadcasting, and no provision in the
draft law for the existence of community radio stations.
Rddio Ecclésia, meanwhile, accused of ‘radio terrorism’
by the government in 2003, faces serious obstruction
by the authorities in its plans to extend its signal to
the whole country.

In the independent sector, around eight magazines
are published every week, a remarkable achievement
in a country without a paper industry and where one
printing press prints all private newspapers.

Unfortunately, there is no regional press except for
small initiatives too marginal to have much impact.
These include NGO initiatives such as Development
Workshop's Umbundu language community newsletter
Ondaka in Huambo. Independent newspapers circulate
mainly in Luanda, and only three other provinces have
private radio stations (Rddio Morena in Benguela,

Rddio 2000 in Lubango and Rddio Comercial in Cabinda),
which are no substitute for pluralism in the press and
real freedom of expression.

The quality of Angolan journalism nowadays reflects
the long years of silence — whether imposed or
consented to — and the practice of patriotic rather
than public interest journalism. There is a lingering
sense within some political and journalistic circles



that the media is intended to protect the government
and that whoever does not comply with this view
intends to bring it down. The old practice of managers
undermining editorial control is so deeply ingrained
that there is currently a permanent clash between
some editors, who seek to become more professional,
and some heads of services and managing directors
who insist on subjecting the rules of journalism to
political dictates.

There have been a few cases of harassment of
journalists by the government. The most well-
publicized case was that of Rafael Marques, who was
illegally detained for several weeks in 1999 on charges
of defaming the President (calling him a “dictator”), and
later given a suspended six-month sentence after a
trial marred by irregularities. Ironically, the international
publicity surrounding this case ultimately afforded
Marques exceptional latitude for criticizing the
government, and he became coordinator of the

Open Society Institute for Southern Africa office

in Luanda.

The Angolan media is currently in a transition period. In
the aftermath of the war, there is a need for a strategic
redefinition that ensures a balanced variety of media
outlets across the country, as well as a need for
improvements on technical issues.

The current crisis cannot be blamed exclusively on

the incorporation of non-professionals into the media
during the long period of violent struggle. The sector’s
weak educational and training foundations are equally
responsible. There are no Faculties of Journalism and a
training centre was only opened in 2003. There are also
no professional identification cards, nor mechanisms
for self-regulation, a code of conduct or a press law.
Furthermore, many of the more capable journalists

are drawn into political and diplomatic careers.

Increasing the media’s participation in the democratic
development of the country will include reversing its
conceptual understanding of the idea of public service.
In a development-orientated media, journalistic
programming priorities need to be redirected towards
informative and educational content, oriented to

both nation building and the local development of
each region.

The media can accomplish civic education and provide
people with knowledge of their rights, duties and
safeguards. Through the media, whether community
radio stations, local newspapers or television
programmes, it is possible to take development to

the country’s farthest regions as well as to build bridges
among the different cultural groups that make up the

emerging Angolan nation. Further consideration needs
to be given to whether more indigenous language
broadcasting and local content is required, as well as to
more careful use of the national language, Portuguese,
including more serious training of journalists as
disseminators of this language.

One of the elements of modern journalism that makes
the greatest contribution to the democratization of a
society is investigative journalism. It is a valuable
mechanism for monitoring the performance of
democratic institutions, and promoting accountability
in governmental bodies, civic organizations and public
companies. Due to the poor levels of both journalistic
training and audience demand, many so-called
‘investigative’ stories published are of dubious worth.
They fall far short of the mark, and their output is often
a set of unconfirmed statements of questionable
reliability based on anonymous sources. On the other
hand, some of the more important opportunities have
been missed. When the International Monetary Fund
found that huge amounts of money were missing
from government coffers in 2002, it was the BBC that
exposed their leaked report.

Despite the shortage of true investigative reporting,
some organizations, mainly newspapers, frequently
divulge cases of alleged corruption, injustice, and
abuse of power. But as a rule, these accusations bear
no consequences, not only because there is little
political will to investigate the leads provided by the
press, but also because the information in question
lacks sufficient detail, leaving the political power
holders with room to get away. Notwithstanding
important ongoing work in denouncing abuses of
power, the greatest contribution by the media
towards the democratization of society in the current
post-war period is still to come.

Conclusion

The challenge faced by the media and the institutions
that have committed themselves to supporting
democracy in Angola is great. However, although
professional structures like the Union of Angolan
Journalists (SJA) and the Luanda-based press centre
exist, they require strengthening. Combined with
poor professional training, this situation constrains
the media’s capacity to provide an immediate answer
to this challenge. Yet, in the aftermath of war, when
corruption is rife and when the country is trying

to reconstitute itself with new ethical and moral
values, Angola cannot afford to postpone such an
urgent task.

The role of the media | 65



